DROGPREVENCIÓ
Tapasztalataink szerint a legjobb megoldás a fiatalok tájékoztatása. Ha megismerik a drogok fajtáit, káros hatásait, kevesebb lehetőségük nyílik arra, hogy pusztán tudatlanságból kipróbáljanak egy olyan szert, amely nemcsak függőséghez vezet, de akár az életükbe is kerülhet.
A program célcsoportja:
12-20 éves tanulói korosztály
Programban megvalósuló tevékenység:
Drogmegbeszélés osztályonként csoportbontásban
Időkeret: 2×45 perc
Oktatók: az egyesület tagjai, pedagógusok, oktatók, trénerek, preventorok, leszokott droghasználók
Előadásunk tartalma:
- drogok fajtái, használatuk kultúrája, hatásaik/ szemléltető eszközökkel,
- drogfogyasztás tanulási folyamata, kortársak hatása / csoportnyomás ereje,
- szenvedélybetegségekre jellemző viselkedési jellemzők / életből vett példák,
- jogi következmények,
- áldozattá válás veszélye,
- szemléltető filmek megbeszélése,
- segítő intézmények, szakemberek elérhetősége.
2 x 45 perces előadás képekkel, demonstrációval – megdöbbentő szemléltetéssel mutatja be a kábítószer hatásait; ismerteti a különböző drogok fajtáit, felismerhetőségeit. A képek az életből vett példák bemutatásával illusztrálja a következményeket. Az objektív tájékoztatás, érzelmi ráhatás mellett a döntést hallgatóságunkra bízzuk! Előadásunk interaktív – a hallgatók partneri bizalommal történő bevonása kiemelkedő szempont.
A program összeállításánál fontos volt számunkra, hogy a diákok az illegális, legális drogokról kiscsoportos keretek között tudjanak beszélgetni a szakemberekkel, hogy lehetőségük legyen kérdéseiket feltenni, a valóban őket érdeklő és érintő témákról tudjanak beszélgetni, kiscsoportos szituációs játékokon keresztül pedig magatartásformáló ereje legyen a foglalkozásnak.
Cél: Tudatosítani, hogy ne az első benyomás alapján hozzuk meg döntéseinket, hanem mindig a tényekre alapozva, körültekintően válasszunk és döntsünk. Ezen üzenetek tudatosításával foglalkozik a program. Továbbá célunk, hogy segítsük azokat a problémás drogfogyasztó fiatalokat, akiket „kezd elveszíteni az élet”. Találjunk olyan komplex, a megkeresést, elérést, korai ellátásba, kezelésbe vételt, alacsonyküszöbű-, közösségi- és nappali ellátást, középfokú oktatást, önsegítő, valamint alkotó-önsegítő csoportokban való részvételt, sport- és szabadidős programokban való részvételt, visszailleszkedést elősegítő fejlesztő-felkészítő foglalkoztatásban és úgynevezett „félutas” lakásokban való elhelyezést kaphassanak, amelynek következtében lehetőségük nyílik arra, hogy értékes és integrált tagjai maradjanak a családjuknak, a helyi közösségnek.
"Az emberekből általában nem az erő hiányzik, hanem az akarat." /Victor Hugo/