Időkeret: 2×45 perc
Oktatók: az egyesület tagjai, pedagógusok, oktatók, trénerek,
Célcsoport: Érettségi előtt álló fiatalok
Programban megvalósuló tevékenység:
Múlt-jelen-jövő megbeszélése – játékokkal, szituációs gyakorlatokkal, filmelemekkel
Az életúttervezés menetében egy-egy idődimenzióra fókuszál. Kevesebb idő a múltról, kicsit a jelenről, és valódi munka a jövő feltárásánál kezdődik. Több cél, magabiztosabb jövő alakítás a várható eredmény. A jövővel foglalkozó feladatok célja a tervek, elképzelések, lehetőségek, célok megfogalmazása.
Játékok, feladatok a különböző egységekhez:
Jelen: hőmérő – az elégedettség megállapítása.
A kör megbeszéléséhez kapcsolódhat az elégedettség, és a terv, a jelen állapot megváltoztatására.
Múlt: grafikon – vízszintes tengelyen az életkor, függőleges tengelyen a gyenge, átlagos, kiemelkedő jellemzők jelölésével. A grafikonon a különböző kérdések válaszait lehet jelölni, az életkor függvényében. Kérdések lehetnek: családi legendákból mennyit ismertek, egyéni teljesítmény minősítése, szociális kapcsolatok alakulása, fizikai állapot. A grafikonok összecsúsztatása különböző törvényszerűségek megismerésében segítheti a csoporttagokat: mi mozgat mit, mi dominál. A grafikon mindig az aktuális kornál zárul. Ez ad megfelelő talajt a jövőbe való átvezetésnek.
A következő feladat lehet, hogy becsülje meg, a grafikonok merre mozdulnak el a jövőben(+1 év, 3, 5, 10, 20, 30 év múlva). A következő kérdések feltételére itt is szükség van: Miért? Mit kell tenni hozzá?
Jövő: Fiataloknál – a grafikon a jövőre mutató feladataival kapcsolatban is – a tapasztalatok hiánya miatt alkalmazható a lazább jövőtervezés: időutazás, kapcsolati térkép – kik lesznek 20 év múlva, „Egy napom tíz év múlva” játék? A jövőbe tekintő feladatok után mindig szükség van a realitáshoz való visszakanyarodásra, a kérdés megválaszolására: Jelenleg mit kell ehhez tenni?