ÉLETÚT TERVEZÉS

Lóg a levegőben a fiatalok jövőképe, ami sok esetben életkori sajátosságnak is tekinthető, de a bizonytalanságnak is. Mi indokolja a foglalkozást? Tapasztalatunk szerint sok probléma abból adódik, hogy a fiatalok nem gondolják át az életüket. Ezért a szervezés-tervezést már a jelenről szóló beszélgetésbe be kell építeni. A jellemző kérdések a következők: Hogy néz ki a napod? Hogyan lehet ezen változtatni? A második lépés a múlt elemzése. A szakasz veszélyei: krízis, bajok, lezáratlanságok…

Időkeret: 2×45 perc

Oktatók: az egyesület tagjai, pedagógusok, oktatók, trénerek,

Célcsoport: Érettségi előtt álló fiatalok

Programban megvalósuló tevékenység:

Múlt-jelen-jövő megbeszélése – játékokkal, szituációs gyakorlatokkal, filmelemekkel

Az életúttervezés menetében egy-egy idődimenzióra fókuszál. Kevesebb idő a múltról, kicsit a jelenről, és valódi munka a jövő feltárásánál kezdődik. Több cél, magabiztosabb jövő alakítás a várható eredmény. A jövővel foglalkozó feladatok célja a tervek, elképzelések, lehetőségek, célok megfogalmazása.

Játékok, feladatok a különböző egységekhez:

Jelen: hőmérő – az elégedettség megállapítása.

A kör megbeszéléséhez kapcsolódhat az elégedettség, és a terv, a jelen állapot megváltoztatására.

Múlt: grafikon – vízszintes tengelyen az életkor, függőleges tengelyen a gyenge, átlagos, kiemelkedő jellemzők jelölésével. A grafikonon a különböző kérdések válaszait lehet jelölni, az életkor függvényében. Kérdések lehetnek: családi legendákból mennyit ismertek, egyéni teljesítmény minősítése, szociális kapcsolatok alakulása, fizikai állapot. A grafikonok összecsúsztatása különböző törvényszerűségek megismerésében segítheti a csoporttagokat: mi mozgat mit, mi dominál. A grafikon mindig az aktuális kornál zárul. Ez ad megfelelő talajt a jövőbe való átvezetésnek.

A következő feladat lehet, hogy becsülje meg, a grafikonok merre mozdulnak el a jövőben(+1 év, 3, 5, 10, 20, 30 év múlva). A következő kérdések feltételére itt is szükség van: Miért? Mit kell tenni hozzá?

Jövő: Fiataloknál – a grafikon a jövőre mutató feladataival kapcsolatban is – a tapasztalatok hiánya miatt alkalmazható a lazább jövőtervezés: időutazás, kapcsolati térkép – kik lesznek 20 év múlva, „Egy napom tíz év múlva” játék? A jövőbe tekintő feladatok után mindig szükség van a realitáshoz való visszakanyarodásra, a kérdés megválaszolására: Jelenleg mit kell ehhez tenni?