MÉDIAHATÁS

Több éves óvodai, általános iskolai illetve középiskolai drog-prevenciós munkánk során tapasztaltuk, hogy az a fajta korlátok nélküli „médiamánia”, amely mára szinte uralja társadalmunkat, már egészen kicsi kortól befolyása alá vonja a gyerekeket és nagy szerepet játszik a további személyiségfejlődésükben.

Nemzetközi felmérések igazolják, hogy Európában a magyar gyerekek és fiatalok nézik legtöbbet a televíziót, szabadidejük további perceit pedig az internetezés vagy egyéb számítógépes tevékenységek kötik le. Sportolással, mozgással vagy hasznos társas tevékenységgel ennek töredékét töltik és kommunikációjukban is gyakran elmarad a személyes kontaktus, a beszélgetéseket felváltja az e-mail, a chat, az sms, már nincs szükségük visszacsatolásra, a párbeszédből egyre inkább kimarad az érzelem. Ebben a médiazajban a rosszul értelmezett vagy rosszindulatú médiatartalmak eltorzítják az önmagukról, környezetükről, társadalmunkról alkotott képüket, nagy fokú értékeltolódáshoz vezet bennük, és befolyásolja egészségüket, társaikhoz való viszonyukat is.

A foglalkozásokon a gondosan összeválogatott és jó eltalált szemléltetés segítségével tudjuk megláttatni a gyerekekkel az összefüggéseket a médiumok által ránk kényszerített magatartásformák és a fogyasztói társadalomban élő emberek frusztrációi között. Annál is inkább fontos ez a téma, mert a frusztrációkat az ember gyakran valamilyen káros módszerrel próbálja oldani. Így több ponton kapcsolódik témánk a drog-prevencióhoz.

A foglalkozásra szánt idő: 2×45 perc

Ajánlott korosztály: általános iskola 6-8. osztály és középiskola 9-12. évfolyamai.

Célunk, hogy véleményalkotó párbeszéd közben a diákok felismerjék a saját életükre ható egyéni felelősségvállalás fontosságát, képesek legyenek meglátni a mai társadalmi problémákat, a káros folyamatokat és cselekedni vagy keresni a lehetséges megoldásokat.

A beszélgetések kulcsszava a tudatos választás, mint lehetőség a káros mellékhatások elkerülésére. Hangsúlyozzuk a tudatosságot a hétköznapok különböző momentumaiban, mint táplálkozás, vásárlás, életmód, környezethez való viszonyunk és a médiahasználat és -fogyasztás.

Témakörök, amelyeket körbejárunk a médiafoglalkozás keretében: a fogyasztói társadalom hogyan változtatta meg a benne élő ember értékrendjét, ízlését, motivációját. Milyen káros következményekkel járt ez a társadalomra nézve (környezetszennyezés, pszichés problémák). Mit jelent a fogyasztói felelősség, hogyan változtathatjuk meg fogyasztói és vásárlási szokásainkat és ez a változás mit eredményezhet szűkebb és tágabb környezetünkre nézve. Tetten érjük a befolyásolást a reklámokban és megbeszéljük, hogyan függ ez össze eddigi tapasztalatainkkal, mennyire eredményes a reklám és milyen eszközökkel tud az lenni. A téma szinte kimeríthetetlennek tűnik és a beszélgetéseknek csak az idő szab korlátokat.

Terveink között szerepel, hogy felkeltsük az igényt egy klub formában megtartott, filmvetítéssel egybekötött beszélgetés-sorozat iránt, amely mélyebb rétegeit képes érinteni a mai társadalmi problémák témakörének (drogfogyasztás, faji kérdések, másság elfogadása, fogyasztói társadalom, párkapcsolati-családi problémák stb.).